top of page

"החוק האפל..."

הסימון התזונתי חשוב, בין היתר, משום שבזכות המידע אותו אנו מקבלים מאריזת המזון, אנו יכולים לבחור אם לאכול את המזון וכמה.

נושא הינדוס גנטית של המזון וסימונו חשוב גם כן. הנדסה גנטית במזון היא תחום צעיר יחסית, לא ברור מה השפעתה על בריאות האדם וזהו בהחלט תחום אותו יש לחקור ולאפשר תזונה בטוחה.

בתחום הסביבתי דווקא יש יותר מחקרים ומידע על השפעת ההנדסה הגנטית, ובחלק מהמקרים היא נמצאה ככזו שפוגעת בסביבה.

סימון המזון על גבי אריזתו ככזה המכיל מרכיבים שהונדסו גנטית לא עוגן בחקיקה מסודרת בארה"ב, חברות יכלו לבחור אם לסמן או לא, כאשר לרוב הייתה התנגדות חברות המזון וחברות הזרעים לסימון שכזה. יש לציין כי בחלק ממדינות ארה"ב היו מהלכים שנועדו להסדיר את העניין בחוק.

לפני מספר ימים העביר בית הנבחרים בארה"ב את הצעת החוק ל"סימון מזון בטוח ומדויק 2015", הצעת החוק שזכתה לכינוי "The dark act" בתרגום חופשי "החוק האפל".

על פי הצעת חוק זו, תמנע ממדינות בארצות הברית הזכות לקבוע האם יש לסמן מזון לו מרכיבים המהונדסים גנטית, כמו גם להסדיר את גידול המזון המהונדס בתחומן וכן תמנע ממנהל המזון האמריקאי (ה-FDA) את הזכות לדרוש סימון מזון מהונדס בתוויות המזון.

כמובן, שהצעת חוק זו מעוררת סערה בארה"ב, רוב הציבור האמריקאי תומך בסימון מזון מהונדס גנטית, ורואה באישורו של חוק זה פגיעה בשקיפות, כניעה ללחץ חברות מסחריות שהאינטרסים הכלכליים שלהם ברורים ופגיעה בזכותו לבחור במזון שמתאים לו.

אם החוק יאושר, תהיה לכך השפעה גם עלינו בישראל, אם מהסיבה שאנו מייבאים מזון גם משם, וגם מאיתנו נשלל המידע, ואם מהסיבה שהחקיקה בנושא סימון המזון בארץ מושפעת מהחקיקה במדינות אחרות, בעיקר מארה"ב. מאחר והינדוס גנטית אינו טרנד חולף, אלא דווקא תחום שהולך ומתפתח, יש לנו עניין בסימון כזה גם בארץ.

מעניין לעקוב אחר הדיון הציבורי בנושא ובנימה אישית, כמובן, אשמח אם החוק לא יאושר בסופו של דבר.

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
RSS Feed
bottom of page