top of page

קטניות - המזון הצמחי השלם (כמעט)

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (Food and Agriculture Organization of the UN) הכריז על שנת 2016 כשנת הקטניות.

תשאלו מה גרם ל-FAO לצאת בהכרזה דרמטית שכזו?

התשובה נמצאת, כנראה, בהכרזתו של מזכ"ל האו"ם באן-קימון לקראת השקת אירועי שנת הקטניות כי "הקטניות עשויות לתרום משמעותית בהתמודדות עם רעב, ביטחון תזונתי, תזונה לקויה, אתגרים סביבתיים ובריאות הציבור".

6 קטנות על קטניות

  • לקטניות ערך תזונתי גבוה, הן מקור לפחמימות מורכבות, שעוזרות לנו לשמור על שובע למשך זמן ארוך יותר.

  • תכולת החלבון הגבוהה יחסית למקורות צמחיים אחרים, וכשהן משולבות עם דגנים (ולאו דווקא באותה ארוחה, אלא במהלך היום), איכות החלבון שלהן גדלה, והן הופכות תחליף ראוי לחלבון מהחי.

  • הקטניות מהוות מקור מצוין לוויטמינים (בעיקר מקבוצת ה-B) ומינראליים (ברזל, אשלגן, מגנזיום, אבץ וכמה מהן גם בסידן).

  • הסיבים התזונתיים בקטניות גם הם תורמים לשובע, אולם גם מהווים תרומה לסביבה ידידותית לחיידקים הידידותיים במעי (סביבה פרה-ביוטית), וכבר הזכרתי זאת בפוסטים קודמים, המיקרוביוטה שלנו היא איבר חשוב ביותר בגופינו.

  • ההרכב התזונתי המיוחד של הקטניות גם יכול לעזור הן בשיפור הבריאות (השפעה חיובית על רמות הסוכר, לחץ הדם ורמות השומנים בדם) והן במניעת תחלואה (הפחתת בצריכת בשר שנמצא כקשור בעלייה בתחלואה בסרטן המעי הגס)

  • מחיר יחסי נמוך, בוודאי בהשוואה לבשר.

ואיך אפשר בלי קיימות?

נושא הקיימות הפך לפופולרי יותר בשנים האחרונות, וטוב שכך. הכדור עליו אנו חיים פגיע ומשאביו אינם בלתי מתכלים, בניגוד למה שאנחנו אוהבים לחשוב ושינוי הרגלי הצריכה שלנו בכלל וצריכת המזון בפרט, גם הם משפיעים.

גידול הקטניות משמש לשמירה על פריון הקרקע בין גידולים עונתיים (מעין גידול ברוטציה) והשבחתה. יתרה מזאת, עצם גידול הקטניות בקרקע, שלאחריה יגדלו גידולים אחרים, משביח גם את הגידול הבא אחריו, ואף הופכת אותו עמיד יותר לפגיעות של מזיקים ומחלות צמחים.

גידול הקטניה, בניגוד לגידול בעלי חיים להזנה, מנצל הרבה פחות משאבים מהקרקע, במים למשל גידול מקור חלבון מהחי צורך פי מאות יותר מים מגידול אותה כמות של קטניה.

הטיפול בקטניות מהשדה לצלחת למול הטיפול במקור חלבוני מהחי מכר הגידול לצלחת, הכולל גם את השאריות והזיהום שנוצרים כתוצאה מזה, גם הוא קטן לאין ערוך בקטניות יחסית לבעלי החיים.

לסיכום

בעידן שלנו, כשכולם מחפשים את המזון המושלם ומוכנים אף להוציא עליו הרבה מאוד כסף, ממש מתחת לאף שלנו נמצאות החברות הוותיקות, הקטניות, שעונות על כל הדרישות, שוות לכל כיס ונרוויח מהן כולנו אם נשכיל לשלבם בתפריטינו השבועי, ורצוי גם היומי.

ואם תרצו ללמוד יותר על קטניות, לקבל גם טיפים ומתכונים, אני מזמינה אתכם לאתר הקטניות הישראלי, אתר "שנת הקטניות של האו"ם" האמריקאי ואתר הקטניות האמריקאי.

אילנית סנאנס תזונאית - קטניות

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
RSS Feed
bottom of page