top of page

מיתוס - קפה זה לא אוכל

(וגם "קפה מרזה", "קפה לא נספר כשתייה "נחשבת", קפה בריא/לא בריא)

נתחיל בכמה עובדות על קפה...

מדובר בתערובת המופקת, בעיקר, מ-2 זנים של פולי קפה (אם אתם ממש מתעקשים על ההכרות העמוקה, זן הערביקה – הוא כוכב בתי הקפה וזה שנחשב ליוקרתי ולאיכותי יותר וזן הרובוסטה – הכוכב בבתים שלנו, שהוא העממי והזול יותר).

פולי הקפה עוברים מספר תהליכים עד לטחינתם והגעתם לכוס שלנו. בין מאות מרכיביו נמצא, כמובן, את מקורות האנרגיה (פחמימות חלבונים ושומנים), קפאין, פוליפנולים (שהם אנטיאוקסידנטים) וסיבים תזונתיים. הוויטמין העיקרי בו הוא B3 והמינרלים העיקריים בו הם אשלגן ומגנזיום.

אז הוא כן אוכל ויש ערך תזונתי...

ודאי שיש! והערך התזונתי והקלורי רק עולים, כאשר מוסיפים לקפה חלב ובטוח כשנוסיף לו גם סוכר. כל כפית סוכר מכילה כ-20 קק"ל, כל ספל חלב (250 סמ"ק) מכילה כ-150 קק"ל. מכאן ש-2 ספלי קפה "רבע חלב וכפית סוכר" שווים לפרוסת לחם עם גבינה, פרוסת עגבנייה ואפילו כמה זיתים ובזה, דווקא, אנחנו כן מכירים כאוכל.

מחקר שהתפרסם בחודש שעבר בירחון המדעי השוויצרי Nutrients, הראה כי 25%!!! מצריכת האנרגיה היומית של הנחקרים (בני 40 בממוצע) הגיע ממשקאות, בעיקר מקפה, מוצרי חלב (שוקו, חלב וכד') ואלכוהול.

כדאי לזכור את הנתון הזה, כיוון שמרביתנו שותים מספר פעמים ביום קפה, רובינו שותים קפה בספלים ולא בכוסות קטנות והכמות המצטברת של החלב הופכת להיות משמעותית. בנוסף, אלו מאיתנו חובבי ה"הפוך" או הקפה הקר בבתי הקפה, צריכים לקחת בחשבון שאז המשקה מבוסס רובו על החלב והערך האנרגתי של המשקה גבוה (ועוד לא דיברנו על ה"גרניטות" למיניהן וה"משהו" הקטן ליד הקפה....).

מה עם השמועה שקפה מרזה?

בעיה במינוח! ברגע שלמזון יש ערך קלורי, הרי שהוא רק יוסיף לנו אנרגיה ולכן קפה (וכל מזון אחר לו ערך קלורי) לא יכול להרזות, (למרות, שהוא, בהחלט, יכול להשתלב בדיאטת הרזיה).

אם כך, השאלה הנכונה צריכה להיות, האם לקפה יכולת להשפיע על ירידה בשומן הגוף?

והתשובה היא, שעד כה אין הוכחה חד משמעית בספרות, על כך ששתיית קפה מגבירה את שרפת האנרגיה בצורה משמעותית, שתסייע לירידה באחוזי השומן בגופינו.

או קיי, לא עוזר בהרזיה, מה עם הבריאות?

לקפה תכונות בריאותיות נהדרות. קפה נמצא כמאריך חיים, מקטין סיכוי לסרטן כבד ופרוסטטה וכן שותי הקפה פחות חולים בסוכרת מסוג 2, עם זאת, שתייה מרובה של קפה מגבירה את הסיכוי לתחלואה בסרטן ריאות ומעלה רמות לחץ דם (אם כי לא נמצא קשור עם עלייה בסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם).

והוא נחשב ב"ספירת" השתייה שלנו?

ברור שכן, על אף תכונתו של הקפאין בקפה לשתן, עדיין, אלו מאיתנו ששותים קפה באופן קבוע מפתחים עמידות לתכונה זו של הקפה. לכן, אנחנו בהחלט "סופרים" את כוסות הקפה כחלק מכמות הנוזלים המומלצת ביום ובלבד, כמובן, שעיקר השתייה שלנו תהיה מים.

לסיכום, קפה מהמשקאות הפופולריים בעולם ויש יתרונות בשילובו בתפריט היומי, תוך התחשבות בערכיו התזונתיים, והכמות המומלצת של קפה היא כ-3 כוסות ביום.

שתי כוסות לאטה עם קינמון - (Pic credit PhotoRack)

(Pic credit PhotoRack)

פוסטים נבחרים
פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
No tags yet.
עקבו אחרי
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
RSS Feed
bottom of page